Venezu har ringt 3 millioner salgspitcher for norske IT-selskaper

 

Venezu har ringt 3 millioner møtebookingssamtaler. Les om Norges beste møtebooker

Finansavisen har 55.000 lesere og for hver artikkel de skriver så må journalisten selge inn "sin" story til redaksjonsmøtet som kvalitetssikrer at dette er noe leserne faktisk er interessert i å lese om! Vi i Venezu føler at vi hadde et viktig budskap til de som jobber med B2B-salg enten de er Adm.Dir, salgssjef, markedssjef, selger - eller møteboker. Derfor er vi stolt av at Finansavisen i dag ønsket å videreformidle det viktige budskapet vi hadde om nettopp hvordan en skal lykkes med salg og møtebooking! Nettopp møtebooking er noe vi brenner for og gjerne kommer i møte med dere om eller holder innlegg på deres salgskick-off! Les om de tre millioner (!) B2B-salgssamtalene vi har tatt og om hvordan en bedrift skal øke sitt salg! Vi i Venezu er både Googlesertifisert og jobber mye med Inbound Marketing men det viktigste av alt burde være å faktisk snakke med kundene, ikke sende mail!

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2019/11/24/7474644/stein-dale-og-venezu-har-ringt-3-millioner-salgspitcher-for-norske-it-selskaper?redirect

Eller les historien her:

– Bare de seneste par månedene har vi fått like mange henvendelser som vi fikk i første halvår, sier Stein Dale.

Dale startet telemarketingselskapet Venezu fra kjøkkenbenken i 2002 etter at han fikk mistet jobben som aksjemegler. 17 år senere har selskapet hans ringt over tre millioner salgstelefoner for mange av Norges største IT-selskaper og omsatt for totalt 300 millioner kroner.

Venezu selger salgstjenester samt leier ut av selgere og markedspersonell i en kombinasjon av callsenter og bemanningsselskap rettet mot IT-bransjen. Pr. i dag har selskapet nær 150 IT-selskaper på kundelisten.

– Det råder en idé om at man ikke lenger trenger selgere og at de kan erstattes med eposter og digitale verktøy. Det finnes imidlertid mange kunder som ikke er klar over at de har et behov, og de må ringes, sier Dale.

Motsyklisk

Det fikk Dale kjenne på kroppen da Venezu i fjor mistet halve omsetningen fra selskapets største kunde etter en omorganisering hos kunden. Tapet førte til at selskapets omsetning falt 8 prosent til 26,3 millioner kroner.

– Vi mistet mye fra vår største kunde, og i andre kvartal i fjor var omsetningen ned 25 prosent. Vi skjønte at vi bare måtte sette i gang og ringe som juling, sier han.

Deler av årsaken er, ifølge Dale, at mange selskaper har valgt å fase ut rene selgere med såkalte «inbound marketing»-verktøy, som skal være mer kostnadseffektive.

– Det er knallgode systemer, men det du må ha er en blanding av nye og gamle metoder. Cold-callingen er nærmest dødt her til lands fordi AS Norge går så godt at folk ikke gidder lenger, hevder Dale.

I år hevder han selskapet vil oppnå et rekordår, og forventer en omsetning over toppåret i 2016. Delvis fordi selskapet satte alle kluter til, men også fordi han mener tegn på en negativ trend i markedet gir vekstmuligheter for selskaper som hans.

– Når selskapene har behov for å øke salget, ringer de oss. Vi er motsykliske og har våre beste perioder når utsiktene er negative, som etter finanskrisen sier han.

Tar de kalde samtalene

I hans øyne er stillinger som key account manager mer produktspesialister man sender ut i andre rekke, mens selgerne Venezu tilbyr gjør det første grovarbeidet.

En stor del av selskapets inntekter kommer fra møtebooking, hente inn folk til seminarer og utleie av selgere som tør å ta opp telefonen. Og ofte ringes det, ifølge ham, på vegne av store selskaper som allerede har tunge salgsavdelinger.

– 50 prosent av telefonene vi gjør er møtebooking, og etter 17 år er treffprosenten fortsatt helt lik, sier han og legger til:

– Ingen har så mange unnskyldninger for ikke å ringe som gode selgere, ler Dale.

Han peker ut spesielt fem typer selskaper som ofte tar kontakt. Oppstartselskaper som er mest opptatt av utvikling, store «lokomotiver» som de seneste årene har brukt mye ressurser på å digitalisere salgsavdelingene, selskaper som skal inn i Norge, IT-tjenesteselskaper som sliter med å skille seg ut, samt bedrifter som er i krise og omveltning.

Satser på «overskuddsstudenter»

I lokalene Dale har kjøpt ved Aleksander Kiellands plass i Oslo sitter rundt et dusin og prater i telefonen. Dale betaler ikke kommisjon, men har alle ansatte på fastlønn. 

Nær samtlige i lokalet er nyutdannede studenter med høyere utdanning. 

– De kommer inn her og får opplæring i salg på telefon i en periode, før de leies ut til bedriftene. Man snakker om høy turnover som noe negativt i bransjen, men i vårt tilfelle er det en del av poenget. Hvis du er her ett år etter at du begynte, har du gjort noe feil, sier han.

Dale retter et kritisk stikk mot utdanningsinstitusjonene som pøser ut studenter i hundretall innen fagområder det ikke finnes et marked for.

Han nevner markedsføringsstudenter fra Handelshøyskolen BI og HR-studenter fra Kristiania som er hyppigst representert hos Venezu.

– Mange er desillusjonerte i møte med arbeidsmarkedet på grunn av for høye forventninger utdanningsinstitusjonene har bygd opp, sier han.

– For mange av dem er vi et springbrett inn på arbeidsmarkedet. Uavhengig av bakgrunn lærer de seg noe som er svært ettertraktet i markedet i dag – å kunne selge, sier han.

 

 

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler

Møtebooking og Inbound Marketing - hvordan henger det tett sammen?

Møtebooking i den digitale hverdagen Det er mange bedrifter som har tatt i bruk Inbound Marketing...

Fikk Sparken, bygde suksessbedrift - Ringte seg til egen bedrift

Da Stein Dale (45) fikk fyken som aksjemegler i 2002, startet han telefonsalg fra kjøkkenbenken....

Finansavisen 2017!