Møtebooking og Inbound Marketing - hvordan henger det tett sammen?

 

Møtebooking i den digitale hverdagen

Det er mange bedrifter som har tatt i bruk Inbound Marketing (med andre ord digitale markedsaktiviteter som i teorien skal gjøre at kundene kommer til deg i stedet for at du skal oppsøke dem) og dette er i en fantastisk måte å få seg nye kunder på. Venezu benytter seg ikke bare av det, men vi er også partner av både Google og Hubspot, som er verdens mest kjente selskaper som jobber med dette. Google (søkemotoroptimalisering/SEO) fordi at du kan reklamere overfor aktuelle bedrifter som trenger de tjenestene du er selger og Hubspot som leverer software som er spesialisert for å følge opp potensielle kunder.

Dette høres jo bra ut men det er det med teori og praksis da. Når det er sagt er det mange bedrifter som nå fokuserer 100% på Inbound Marketing og har sluttet med møtebooking og det å ringe ut. Det er i min og Venezu sine øyne en livsfarlig strategi å følge, en feil tilnærming og lite innovation over det. Undertegnende vil holde flere webinarer om dette temaet i høst, så dette blogginnlegget er en forløper til det.

Et mulig digitalt løp er at en har betalt for annonsering på Google, og der begynner faktisk 80 % av alle B2B-kjøp. En finner via dette søket akkurat din webside og der skal du, igjen ifølge teorien, tilby så interessant innhold at noen vil laste ned whitepapers, artikler eller annet support innhold: alt med den hensikt at for å laste dette ned må du legge igjen din mailadresse. Så begynner den automatiske digitale markedspåvirkningen! Som den observante leser skjønner: da trengs det innhold, masse innhold som noen må ta seg av. Dette gjøres vi funksjonaliteten i Hubspot.

Men gitt at en fyller Hubspot med innhold og at en påvirker de mulige kundene så er det en rekke grunner til at en IKKE skal slutte med møtebooking og ringe ut. Det er heller tvert imot, nå vil en ha en rekke leads som en bør følge opp, samt at det er en rekke andre grunner til å fortsette telefonaktivitetene. Vi jobber med en rekke kunder i Norge som har en digital markedsstrategi, men som likevel, ringer like mye ut som tidligere og her er noen av grunnene:

  • Mange av de som har lastet ned dokumenter fra websiden er ikke reelle leads. Dette må ringes av en møtebooker og avklares slik at ledelsen ikke ser seg blind på alle de potensielle «kundene» som er på vei inn
  • Det er en rekke beslutningstakere som laster ned ditt dokument men som kanskje ikke heller mot å kjøpe fra dere. Disse må ringes og en samtale kan skape interesse for ditt selskap igjen
  • Enkelte har lastet ned innhold, lagt igjen sin mailadresse men nedprioritert å kjøpe ditt produkt. Da er spørsmålet: hvor mange mail skal dere sende før dere tar kontakt? De beste bedriftene følger disse leadsene opp med en telefonsamtale, og skaper interessen på nytt
  • Det aller viktigste: det er mange av våre kunder som vet at de igjen har potensielle kunder som rett og slett ikke vet at de har et behov! Så hvordan avdekke det? Da må en ut og ta kontakt – og da er telefonen en møtebooker og møtebooking det de benytter seg av.
  • Det er mange som har investert i Hubspot men det de kanskje ikke er klar over: ingen er råere på å sette opp Hubspotløsningen enn de selv. Og hva er formålet? Jo, de ønsker at du enten booker møtet selv eller at de ringer deg for å booke møte. Selv guruen av Inbound Marketing vil ha møter og jobber aktivt med møtebooking. 
  • Jeg vil også trekke frem et punkt som mange ikke tenker på: når du har fått en kunde så er det mange som bruker Hubspot til å følge kundene opp og holder dem informert om ulike produkter, kampanjer og kanskje oppdateringer som de må gjøre. Når kunder da slutter å trykke på de mailene som sendes ut bør de også ringes! Det er et tegn på at de kanskje ikke lenger er interessert i ditt produkt og da bør en følge opp – spesielt når det er mailer angående viktige oppdateringer

Fremtiden er digitalt men godt gammelt salgsarbeid vil aldri gå av moten. Vi i Venezu hadde et veldig vanskelig år i 2018 – året etter hadde vi vår høyeste omsetning noen gang. Hvorfor det? Vi tok vår egen medisin og satte våre egne møtebookere på for å at de skulle ringe mer ut enn vi hadde gjort på mange år! Vi har som sagt både Google og Hubspot og vi bruker tusenvis av kroner på det hvert år men når alt kommer til alt så er det vår egen møtebooking og direkte oppfølging som skal være grunnmuren i all vår egen kundekontakt. Ingenting slår en god pitch, en dyktig telefonselger/møtebooker og det å snakke med dine potensielle kunder. 

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler

Fikk Sparken, bygde suksessbedrift - Ringte seg til egen bedrift

Da Stein Dale (45) fikk fyken som aksjemegler i 2002, startet han telefonsalg fra kjøkkenbenken....

Råd fra pitch-ekspert:– Aldri ta et nei for et nei

Artikkelen er hentet fra Salg24.no (les den ogsåher)og var hovedsaken i nettavisen for Salg- og...

Møtebooking satt i system

Møtebooking for B2B bedrifter satt i system Det er noen spørsmål og kommentarer jeg får som går...