Fikk Sparken, bygde suksessbedrift - Ringte seg til egen bedrift

 

Da Stein Dale (45) fikk fyken som aksjemegler i 2002, startet han telefonsalg fra kjøkkenbenken. Nå har han hele IT-Norge på kundelisten og over 50 ansatte.

Venezu din B2B møtebooker

– Jeg har aldri betalt provisjonslønn, det gir kun stress og dårlige resultater. Innerst i lokalet, bak et tyvetalls mennesker – alle i telefonen – sitter Stein Dale, gründer, eier og daglig leder i IT-selskapet Venezu. Et selskap som fikk navnet sitt takket være de gamle kontorlokalene i Venezuelas ambassade, og med en litt annerledes historie. Året var 2002, etter en rekke ulike jobber hadde Stein Dale jobbet som aksjemegler i fire måneder og fast ansettelse var en snau måned unna. Så ble hele aksjebordet lagt ned, og Dale var uten jobb.

– Etter seks måneder uten napp i arbeidsmarkedet ringte jeg mamma og sa jeg skulle starte for meg selv. «Jaja. Bare ikke havn på forsiden av VG», var svaret jeg fikk. – Alt jeg hadde var en PC og en mobiltelefon, og spørsmålet om hva en siviløkonom skal gjøre når han starter for seg selv. Vi kan jo ingenting, i motsetning til ingeniører. Han tenkte på sine foregående jobber som selger, salgssjef, produktsjef og adm. direktør.

– Da fikk jeg en idé. Så tok jeg seks telefoner, og alle sammen fikk jeg møte med.

Ringer og ringer

Forretningsideen til Dale – å ta telefonene IT-selskapene ikke kan – gidder eller har ressurser til å ta selv.

– IT-bransjen er en gjeng med feite, late katter, humrer Dale spøkefullt.

– I teorien er det ikke behov for et selskap som oss, men i praksis klarer de seg ikke uten. Fem måneder senere kunne han ta ut lønn, og siden det har han ikke sett seg tilbake. I år styrer Venezu mot en omsetning på 30 millioner kroner, og en resultatmargin på 16 prosent.

– I etterkant var det morsomt å være gründer, men der og da var det tungt. Veldig tungt. Det var et veldig press på at jeg måtte lykkes. Samtidig tror jeg ikke jeg hadde klart det uten presset.

– Hva er ditt råd til de som mister jobben i dag?

– Om du ikke gjør noe, skjer det ingenting. Kartlegg potensielle arbeidsgivere, rekrutteringsselskaper og kontakt nettverket ditt, og sett deg ned og ring. Det gjorde jeg før jeg startet for meg selv. Man er sin egen døråpner. – Selger ikke skrapelodd Venezu driver telemarketing, men Dale mener de konkurrerer mot vikarbyråene, ikke klassisk telefonsalg.

– Vi selger ikke skrapelodd den ene dagen og leksikon den andre. Derimot selger vi inn IT-selskaper og tjenester overfor andre bedrifter.

– Vi gir kunden mer verdi enn de får via andre kanaler. Bedriftene trenger salgshjelp. Vi har Norges, Nordens og verdens største IT-selskaper på kundelisten. Og de handler ikke av oss for å være snille. Kundene finner han via kontakter, eller ved å ta opp telefonen å ringe.

– Jeg har ringt tusenvis av samtaler. Du vil ikke tro hvor mye jeg har ringt.

– Hvor får du nye navn fra?

– Jeg har tjent flere millioner kroner ved å lese avisen, sier Dale, og klasker neven i et par eksemplarer av Finansavisen. Suksessen med å selge inn IT-firmaer og tjenester sprer om seg, for nå begynner andre bransjer å komme. Transport og logistikk, mat, bygg og anlegg vil også ha hjelp. – Kan du selge IT-firmaer og – tjenester kan du selge det meste, skyter Tonje Holsvik Bondhus inn. Én av fire som har fått lederansvar blant de ansatte. Gir folk nye jobber De siste to årene har veksten skutt kraftig fart. Dale peker på en vesentlig årsak. I 2014 forsvant de uutdannede og partysvenskene ut døra, inn kom sultne folk fra skolebenken på jobbjakt.

– Det er utrolig mange som blir desillusjonerte av å finne drømmejobben. Vi har ansatte med to bachelorgrader og en master. Dale er klar over at han ikke får holde på de utdannede i årevis, men sier han kan tilby dem et springbrett.

– Jeg ønsker dem velkommen til å bli til de eller vi har funnet en ny jobb til dem, det er som oftest vi som gjør det. To tredjedeler av de ansatte sitter nå ute hos kundene – og derfra er veien kort til fast ansettelse for mange. Dale dykker ned i pappesken med papir til resirkulering, og fisker opp et ark.

– Se her, sier han og peker øverst på listen. Han her leide vi ut til et selskap. Han solgte for 9 millioner dollar. Nestemann på listen solgte for 6,7 millioner. Da blir de 700.000 kronene de betaler oss småpenger å regne. Dale hoster opp et nytt eksempel. DNB skulle rekruttere tre nye ansatte, over 200 søkte. To av stillingene gikk internt, den siste kom fra Venezu.

– Fordi han hadde bevist at han var god til å kommunisere.

– For meg er det en stor oppside at folk går videre. Da har vi flere som forkynner budskapet om oss, både til kunder og potensielt nye medarbeidere. – Så du er talentspeider og mentor i tillegg til å være adm. direktør?

– Haha. Minst. Og litt psykolog innimellom.

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler

Venezu har ringt 3 millioner salgspitcher for norske IT-selskaper

Venezu har ringt 3 millioner møtebookingssamtaler. Les om Norges beste møtebooker Finansavisen...

Møtebooking og Inbound Marketing - hvordan henger det tett sammen?

Møtebooking i den digitale hverdagen Det er mange bedrifter som har tatt i bruk Inbound Marketing...

Er møtebooking og cold-calling død?

Er cold-calling død? Er møtebooking erstattet med digitale kampanjer? Er cold-calling og...