Det er mange bedrifter som har tatt i bruk Inbound Marketing (med andre ord digitale markedsaktiviteter som i teorien skal gjøre at kundene kommer til deg i stedet for at du skal oppsøke dem) og dette er i en fantastisk måte å få seg nye kunder på. Venezu benytter seg ikke bare av det, men vi er også partner av både Google og Hubspot, som er verdens mest kjente selskaper som jobber med dette. Google (søkemotoroptimalisering/SEO) fordi at du kan reklamere overfor aktuelle bedrifter som trenger de tjenestene du er selger og Hubspot som leverer software som er spesialisert for å følge opp potensielle kunder.
Dette høres jo bra ut men det er det med teori og praksis da. Når det er sagt er det mange bedrifter som nå fokuserer 100% på Inbound Marketing og har sluttet med møtebooking og det å ringe ut. Det er i min og Venezu sine øyne en livsfarlig strategi å følge, en feil tilnærming og lite innovation over det. Undertegnende vil holde flere webinarer om dette temaet i høst, så dette blogginnlegget er en forløper til det.
Et mulig digitalt løp er at en har betalt for annonsering på Google, og der begynner faktisk 80 % av alle B2B-kjøp. En finner via dette søket akkurat din webside og der skal du, igjen ifølge teorien, tilby så interessant innhold at noen vil laste ned whitepapers, artikler eller annet support innhold: alt med den hensikt at for å laste dette ned må du legge igjen din mailadresse. Så begynner den automatiske digitale markedspåvirkningen! Som den observante leser skjønner: da trengs det innhold, masse innhold som noen må ta seg av. Dette gjøres vi funksjonaliteten i Hubspot.
Men gitt at en fyller Hubspot med innhold og at en påvirker de mulige kundene så er det en rekke grunner til at en IKKE skal slutte med møtebooking og ringe ut. Det er heller tvert imot, nå vil en ha en rekke leads som en bør følge opp, samt at det er en rekke andre grunner til å fortsette telefonaktivitetene. Vi jobber med en rekke kunder i Norge som har en digital markedsstrategi, men som likevel, ringer like mye ut som tidligere og her er noen av grunnene:
Fremtiden er digitalt men godt gammelt salgsarbeid vil aldri gå av moten. Vi i Venezu hadde et veldig vanskelig år i 2018 – året etter hadde vi vår høyeste omsetning noen gang. Hvorfor det? Vi tok vår egen medisin og satte våre egne møtebookere på for å at de skulle ringe mer ut enn vi hadde gjort på mange år! Vi har som sagt både Google og Hubspot og vi bruker tusenvis av kroner på det hvert år men når alt kommer til alt så er det vår egen møtebooking og direkte oppfølging som skal være grunnmuren i all vår egen kundekontakt. Ingenting slår en god pitch, en dyktig telefonselger/møtebooker og det å snakke med dine potensielle kunder.