Etter tusenvis av B2B-kampanjer – hvilke spørsmål får jeg oftest?

 

Etter tusenvis av B2B-kampanjer – hvilke spørsmål får jeg oftest?

I snart 20 år har Venezu gitt salgsråd, jobbet med kampanjer for alt fra start-ups til verdens største IT-selskaper og de vil alltid vite det samme: Hvordan skal vi øke salget vårt? Hva skal til for å gjøre det? Og sist, men ikke minst; hvilke salgs- og markedstrender ser vi for tiden?

Mange kjenner Venezu som et selskap som gjør ringeoppdrag på vegne av våre kunder, men vi har nå diversifisert oss og jobber mer og mer med salgsstøtte før en kommer så langt som til selve møtebookingen, eller annen direkte kontakt med potensielle nye kunder. Derfor er vi blitt partner av både Google og Hubspot og bidrar med de digitale kampanjene for mange av våre kunder.

I teorien skal den digitale markedsføringen sørge for at leads blir automatisk matet inn i organisasjonen og det er flere bedrifter som er blitt gode på dette, men i det store og hele ser vi at det er forskjell på teori og praksis. En rekke av de bedriftene vi snakker med setter opp Googlekontoen sin og deretter blir den ignorert. Google Ads må det jobbes jevnt og trutt med og kontoen må vedlikeholdes.

Hubspot er et verktøy som vi selv bruker daglig i vår jobb og vi sitter og jobber i systemet for titalls kunder. Det er spesielt en ting som går igjen: det er en utfordring for veldig mange å generere nok innhold på regelmessig basis. Det er flere vi har snakket med som dessverre bestemmer seg for å kutte ut bruken av verktøyet av den grunn. Da anbefaler jeg dem alltid å vurdere å bruke Venezu sine markedstjenester: vi lager innholdet og legger dette ut samt holder oversikt over innkomne leads og følger opp.

Kort fortalt: det er veldig mange som sier til meg at de sliter med å se at de får ROI på investeringene sine når det gjelder digitale satsinger, men de tør ikke la være å gjøre det for «alle» bruker jo markedsmidler der.

«Feilen» som mange gjør er den samme: digitale kampanjer kan ikke leve sitt eget liv og må følges opp med en samtale. Spesielt blant våre IT-kunder så vi for to-tre år siden gang på gang at beskjeden lenger oppe i systemet var at markedsfremtiden var heldigital. Det er en pendel vi ser har svingt tilbake igjen nå. Det leder meg tilbake til spørsmålene innledningsvis: vi ser at antallet møter vi booker per kampanje er sterkt stigende, vi ser at alt fra start-ups til multinasjonale konsern har fokus på møtebookingen og vi får tilbakemelding på at kvaliteten på møtene er over all forventning.

Jeg tror at «hypen» er litt over når det gjelder digital markedsføring, men la meg understreke at det ikke betyr at jeg sier at jeg ikke har troen på den, for det har jeg. Men jeg har ikke troen på at hver eneste bedrift skal basere salget sitt på og tro at alle fremtidige leads er digitale. Skal en lykkes med en digital satsning må denne vedlikeholdes, innhold må produseres og digitale leads må følges opp. Vi ser et sterkt skifte der mange som sluttet å bruke oss for noen år siden er tilbake, sterkere enn noen gang, og at de sier at uten å snakke med kundene sine så vil det digitale heller ikke fungere.

Ønsker dere å selge mer så er det ingenting som får dere kjappere i kontakt med nye, potensielle kunder, enn at vi ringer og booker møter. Jeg var på foredrag med et av Nordens største IT-selskaper for et par måneder siden og da var det snakk om alle deres digitale flater og hva de gjorde. Foredraget varte en time og helt, helt på slutten ble mail nevnt: «Det er fremdeles det vi ser gir best resultater når det gjelder elektronisk kommunikasjon».

Som leverandør av både digitale tjenester OG møtebooking hva er mitt råd til deg som Daglig Leder, markedssjef eller Salgssjef? Trenger du å få opp aktivitetsnivået kjapt så planlegger vi en møtebookingskampanje, enkelt og greit. Det sitter veldig mange beslutningstakere på hjemmekontor nå med budsjetter til å gjøre investeringer og de har anledning til å sette av tid til et møte. Det ser vi på den aktiviteten vi genererer nå.

Og for å understreke det: vi i Venezu er inne på Googlekontoen vår hver dag, vi jobber med vår Hubspot og sist, men ikke minst – vi ringer ut og booker møter med potensielle kunder. Vi fikk to forespørsler via Hubspot senest i går, men det er møtebookingen som raskest bidrar til økt salg. År etter år.

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler

Råd fra pitch-ekspert:– Aldri ta et nei for et nei

Artikkelen er hentet fra Salg24.no (les den ogsåher)og var hovedsaken i nettavisen for Salg- og...

Jeg velger meg august

Høsten begynner nå! Jobber du med salg og markedsføring og planlegger å få en kick-start på den...

Møtebooking satt i system

Møtebooking for B2B bedrifter satt i system Det er noen spørsmål og kommentarer jeg får som går...