Hvordan tok Venezu sin egen møtebookingmedisin når salget stupte internt
I løpet av Q1 2018 hadde Venezu mistet 30 % av omsetningen sin sammenlignet med året før – hva da? Venezu sin største kunde omorganiserte alt salget world wide og det påvirket vår omsetning over natten.
Jeg tok følgende grep: la ned kontoret i Stockholm, pusset opp våre nye lokaler i Oslo, gikk inn på market automation (dette er digital markedsføring) men det var spesielt en ting som gjorde et positivt utslag: jeg flyttet ut i kontorlandskapet og begynte å ringe. Så mailet jeg de jeg ringte. Og ringte igjen!
Jeg gikk back-to-basic og jeg skapte den hverdagen jeg ville ha. Resultatet for 2018 ble for dårlig totalt sett, men salget er løftet opp igjen til det nivået vi hadde takket være at vi tok vår egen medisin: vi ringte, vi booket møter og fikk inn kunder. Problemet var inntektsfall pga. intern omorganisering hos en storkunde. Fra total krise i Q1 gikk vi til at vi i Q3 og Q4 i fjor hadde et salg som var på det høyeste nivået noensinne og med en mye bedre kundevekting. Også i Sverige omsetter vi nå for mer enn noen gang!
Hva lærte jeg? 1) Ikke synes synd på seg selv og jobbe seg gjennom det, 2) Stol på at de endringer du gjør er rett og følg dem og 3) Cut loss og ikke se deg tilbake. Vi skal fortsette å levere like god B2B Telemarketing og gode kandidater på bemanningsoppdrag til våre kunder i årene som kommer!
Det fungerer å ringe, også i disse digitale tider!