Til ungdommen (som søker sin første jobb)

 

Nyutdannet og vil ha jobb? Les hvordan du når opp i konkurransen!

Elsk – og berik med drøm –

alt stort som var.

Går mot det ukjente,

fravrist med svar.

Dette er det syvende verset i den kjente dikteren Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen». Diktet fikk en sentral plass etter 22. juli 2011, og er også aktuelt med tanke på den tiden vi er inne i nå. Da Knut Gørvell, direktør i Cappelen Damm, valgte ukens dikt for en uke i april valgte han «Til ungdommen». I forbindelse med dette skrev han: «man kan saktens diskutere hvem som har det verst i disse koronatider. Uansett legger smittetiltakene en sterk demper på de unges naturlige livsutfoldelse».

Det er mange unge som får store drømmer utsatt i en tid med mer usikkerhet. Gjennom min jobb i Venezu snakker jeg med mange unge om dette temaet. Vi hjelper bedrifter med salgs- og digitale kampanjer, men aller mest med bemanning og rekruttering. Vår primære målgruppe er nettopp de unge, lovende og nyutdannede på vei ut i sin første stilling i næringslivet.

Det var ikke lett for denne gruppen å finne drømmejobben før Covid-19, og jeg ser allerede nå at antallet unge kandidater vi får inn er rekordhøyt. Kandidater som vi ville jublet for å få inn i januar og februar er nå blitt den nye normalen. Mange har veldig god utdanning, men jeg hører hele tiden at «jeg var en av flere hundre som søkte på den aktuelle stillingen, og jeg ble ikke invitert på intervju».

Mange unge har ikke bare det til felles at de har god utdanning, men de aller, aller fleste har liten eller ingen yrkeserfaring utover å ha jobbet i butikk eller lignende. Det betyr ikke at det ikke er bra med arbeidserfaring. Har du f.eks. vært låseansvarlig så er det bra, det betyr at du har hatt ansvar og at du er til å stole på. Problemet i en situasjon som nå, er at det er så mange om beinet, og da mange som søker de samme jobbene med lite relevant erfaring i bunn. Da kan du være sikker på at bedriftene går for det sikre og velger enn kandidat som har relevant yrkeserfaring.

Hvordan skal du da skille deg ut? Utfordringen jeg observerer er at mange unge ofte har låst seg til én retning. Jeg spør derfor ofte om de liker å stå på ski, og om de har vært på fjelltopper. Mange har selvsagt det. Da forklarer jeg dem at veien til toppen ikke alltid er rett frem eller rett opp. Selv er jeg utdannet ved NHH, og strategi, markedsføring og HR- og organisasjonsledelse var mine favorittfag. Dette er også fag som mange jeg møter har studert. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt nyutdannede om de egentlig vet hva markedsføring er, uten å få et klart svar. «Det er å støtte salgsavdelingen med å selge» sier jeg da til dem. Så følger jeg alltid opp med neste spørsmål: «Hvordan kan du bli en god markedsfører om du ikke kan salg eller vet hva selgere holder på med?» Det får jeg så å si aldri noe godt svar på. Det samme gjelder alle som vil jobbe med strategi, rekruttering og en rekke andre oppgaver også: det er i bunn og grunn salg det handler om.

I et arbeidsmarked hvor det er trangt å komme inn døren, er det likevel utrolig mange ledige stillinger dersom en er villig til å nå toppen ved å ikke gå rett frem. Tilbakemeldingene vi får av hundrevis av unge personer som i har intervjuet, også i disse tider, er likevel det samme: «det er ikke den retningen jeg vil ta». Det er synd, for den retningen vil få deg i jobb i noen av Norges mest anerkjente selskaper i løpet av kort tid. Vi tilbyr til og med ungdom som er arbeidsledig jobb hos oss internt, for å få relevant erfaring på CV’en, samtidig som vi godtar at en fortsetter jobbsøkingen. Og ikke nok med det. Vi jobber videre med våre kunder og med rekrutteringsprosesser for å skaffe deg en god jobb. Likevel er svaret nei. Dette til tross for at de er ferdig med skolen, ikke har ekstrajobb og ikke har noen annen jobb i siktet.

Når det er sagt så respekterer jeg fullt ut at en takker nei til en jobb som ikke er i deres interesse. Så hvorfor skriver jeg dette? Som nyutdannet siviløkonom var jeg i nøyaktig samme situasjon, men tok meg jobb som bagasjegutt på et hotell. En gjest spurte meg om jeg skulle jobbe videre på Geilo den vinteren? «Nei, jeg har nettopp fått meg jobb som Internasjonal Produktsjef og begynner om en måned» svarte jeg. «Skulle ønske mitt barnebarn hadde tatt seg en jobb også i stedet for å bare ligge hjemme» svarte han.

«Karakter» sier jeg til kandidatene mine at det ofte handler om. Mange av mine kunder ønsker å se at du har karakter, at du er villig til å stå på, og at det er noe som skiller deg ut fra mengden. Og det er viktigere enn dine karakterer. Det er veldig lite som skal til, og den enkleste veien inn i spennende selskaper er ofte salg. Salg er faktisk markedsføring, strategi og organisasjonsteori i ett!

Nesten ingen studerer salg, men BI er full av studenter som studerer markedsføring. Den siste rekrutteringen jeg gjorde var en ung dame som hadde studert markedsføring på BI, men som ikke fikk jobben hun var ute etter rett etter studiene. I over ett år solgte hun aviser på telefonen før jeg rekrutterte henne til en stilling som digital markedsmedarbeider. Veien til arbeidslivet er blitt midlertidig trangere, men for dere som er villig til å gå litt lengre for å komme frem til målet så vil dere få et forsprang på resten av feltet. Dette er også tilbakemeldingene som kundene mine gir – altså deres fremtidige arbeidsgivere. De vil se dem som kan tilføre verdi til bedriften, og da må du skille deg ut. Sild gjemmer seg for sel ved å gjemme seg i stimen – du som kandidat ønsker ikke å være en i mengden. Ditt livs viktigste salg er å selge deg inn til en ny arbeidsgiver. Hvem tror du har størst sjanse til å få jobben? Du eller kandidaten som kan selge?

 

 

 

 

 

 

 

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler