Høstjakt og storfisk

Det spørsmålet jeg har fått flest ganger, og garantert kommer til å få høre enda flere ganger i fremtiden er: "hva skal til for at vi i vår bedrift skal selge mer?" Svaret er veldig enkelt, og min morfar visste hva som skulle til:

Min morfar var en av de beste laksefiskerne i Norge. Han fisket i Flagafossen, like utenfor Voss. Fossen er en del av Vosso-vassdraget som var kjent for å være plassen hvor de største laksene i Norge ble fisket. Her var det helt vanlig å få laks som veide 25-35 kilo. 

Det min morfar gjorde var følgende: For det første så fisket han kun med makk. Jeg husker at jeg som barn gikk forbi turistene og lo da de prøvde å fiske laks med sluk: "Alle vet jo at det ikke går an" tenkte jeg. Det neste han var god på var timing: de som ikke hadde "tekken" kastet sluk og søkke i vilden sky og håpte på det beste. Min morfar han visste hva han gjorde, og hvor fisken stod, før laksen skulle fortsette sin reise oppover fossestrykene. Og sist men ikke minst: han var villig til å bruke tid. Du fanger ikke de store fiskene om du ikke investerer tiden din i det, så enkelt er det.

For å overføre dette til B2B-forretningsverdenen, la oss begynne med agnet: Det vi bruker som "agn" er gode pitch'er/script, og vi forbereder oss godt før vi begynner å ringe på en kampanje. Visste du at Venezu er det selskapet i Norge som har laget flest B2B-pitcher? 20 års erfaring deler vi med deg som kunde for å få "storfisken" på kroken! 

Det neste er timing: En må treffe med kastene sine, og vi hjelper til med målgruppe og lister for at en skal treffe best mulig. Mange ønsker å nå bedrifter men en viss størrelse, mens andre ønsker å nå bestemte segmenter. Vi er "lokalkjente" og gode på timing. Dette henger også sammen med det å investere i tid for å lykkes. Vi ser at de av kundene våre som kommer i gang tidlig i august får veldig mye møter - da er folk kommet tilbake fra ferie. De er positive, blide og klare til å sette i gang. Den aller beste timingen for å starte å ringe er tidlig i august! Og da er dere i gang! Noe som leder direkte inn på det å bruke tid. Det beste rådet jeg kan gi til dere som ønsker å selge mer er å investere tid og krefter i nysalget.

August er kanskje årets mest undervurderte B2B salgsmåned. Det er alltid mange som fremdeles er på ferie de to første ukene av måneden, men de som er på jobb takker ja til møte i en mye større grad (prosentmessig) enn ellers i året. Så om du skal fiske etter storfisken eller storkunden - kom tidlig i gang, sett Venezu på ringejobben. Ikke vent på september, da har konkurrentene dine allerede ringt i en måned og booket møter med nye kunder!

 

 

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler

Disse verdiene legger Venezu til grunn for å lykkes med møtebooking

Artikkelen er hentet fra Salg24.no (les den ogsåher) og var hovedsaken når den nye nettavisen for...

Møtebooking i økonomiske nedgangstider

Det høres kanskje rart ut, men jeg har aldri fått spørsmålet «fungerer møtebooking i...

Hvordan sikre at potensielt nye kunder stiller opp på et digitalt møte

Vi har alle opplevd å gå i et møte der den potensielle kjøperen viste seg å ikke være interessert i...