Ingen har flere gode unnskyldninger enn selgere

 

 

Selgere: verdensmestere på unnskyldninger!

Det er kanskje en litt tøff påstand men jeg skal gi dere noen gode eksempler på hva jeg mener og feilaktige myter om salg, når en skal tilnærme seg mulige kunder og hvorfor en bruker dårlige unnskyldninger til ikke å ta kontakt. Hvorfor er det slik da? Jeg personlig tror at en kjenner på ubehaget og derfor rettferdiggjør at det er slik det er. For to år siden tok jeg opp igjen å jobbe med våre møtebookingstjenester. I mange år hadde jeg fokusert nesten kun på våre vikartjenester men nå ville jeg back-to-basic. I mange tilfeller følte jeg at det var som å ringe en gammel ex og si «hei, her er jeg igjen» og få en kald, kald skulder. Derfor er det lettere å la være – og ha en «god» unnskyldning for å ikke gjøre det.

Her er et knippe av de tingene som går igjen som jeg hører og mine kommentarer til det:

  • Fredag er en dårlig dag for møtebooking: feil. Et år målte jeg dette hver eneste uke og fredag var best i to av elleve måneder. Altså ganske likt de andre dagene.
  • Påsken så er det ikke vits i å ringe: feil. Årets beste møtebookingsdag i 2021 så langt var tirsdagen i påskeuken.
  • Vinterferien er det lite poeng drive møtebooking: feil. Du har så mange ulike feriedager i Norge at når skal en da ringe? Det er høstferie, det er jul, det er vinterferie, det er påske, det er mai. Da er det ikke mye tid igjen. Folk flest er ikke på tur (tro det eller ei).
  • Ringe de som jobber med regnskap i februar for da er de opptatt: feil. Det vil si at da har de årsoppgjør men se punktet over også. Er produktet ditt og tjenesten din god nok så er også timingen det.
  • Disse bedriftene er for store for at jeg tør å ta kontakt: feil. Det koster ingenting å prøve å ringe – no guts, no glory. En trenger nødvendigvis ikke bruke mye tid på dem men hvorfor ikke satse 10 % av ringetiden og se om behovet er der?
  • Jeg vil vente til alt er klart: noen ganger venter vi både en og to måneder på å komme i gang med prosjekter for kunder og jeg vil påstå at det er pga. unødvendige detaljer mange ganger. Tenk heller: har jeg råd til å vente så lenge på å komme i gang

Jeg kunne ha fortsatt med flere punkter, uten problem, men nå over til poenget mitt: en av de mest seiglivede mytene om salg har jeg brukt 20 år på å komme til livs og flere og flere av kundene våre ser den – det er myten om at august er en dårlig måned for møtebooking. Fakta er at det er en av de klart beste månedene i året! Hvorfor det?

  • Dere kommer i gang med salget
  • Dere kommer i gang lenge før konkurrentene
  • Tid er penger – vi ser at andre uken i september er det full fart. Da er det snart høstferie (se unnskyldninger over)
  • Det skjerper organisasjonen øyeblikkelig
  • De som er i andre enden av telefonen har også sine planer og ønsker å komme i gang
  • Dem vi ringer til er blide og positive etter ferien – OG de har åpen kalender!
  • Personlig tror jeg at mange har utsatt planer lenge nå pga. Covid19 men når høsten kommer så er det ingen unnskyldninger lenger for dem heller.
  • Dere har ingenting å tape: dere betaler bare for hva dere får frem til skolestart! Dersom vi estimerer to møter per dag når høsten er i gang for fullt, og bare får ett av Venezu, betaler dere selvsagt bare halv pris!

Vi hjelper til med alt som trengs: pitch for samtale, ringeliste og alt det andre som trenger å planlegges før vi starter med møtebookingen. Vi kan til og med lage din informasjonsmail som skal sendes ut om du ønsker det! Det er med andre ord bare oppsider gitt at du planlegger kampanjer i høst. Vi planlegger i juni og er klar første uken i august – det er sommerens beste salgsråd!

 

Tilbake til Bloggen

Relaterte Artikler

Er møtebooking og cold-calling død?

Er cold-calling død? Er møtebooking erstattet med digitale kampanjer? Er cold-calling og...

Hva tjener egentlig en møtebooker?

Hva tjener en møtebooker i Norge? En av de mest vanlige misforståelsene vi møter er at «de som...

Hvor mange møter booker vi for våre kunder?

Møtebooking og antallet møter vi booker for våre kunder på en kampanje Ett spørsmål som jeg får i...