Banner

Nyheter

Hvordan få din blogg til å bli mest mulig Googlevennlig

 

Gjør din blogg mest mulig søkevennlig i Google

Mange kjenner Venezu som gode på møtebooking, kundevekst og leadsgenerering. Andre igjen kjenner oss best for de hundrevis av rekrutteringene vi har gjort, men foreløpig kjenner ikke så mange oss for vår SEO-ekspertise (søkemotoroptimalisering), Google, Hubspot, Inbound Marketing og digitale ekspertise.. I det stille har vi bygd opp en satsning på dette, og vi bruker den ekstra tiden Koronaepedemien gir oss til å forberede oss til høsten og at dette skal bli vår neste store satsning.

Vi har i det siste fått flere spørsmål om hva som skal til for at blogginnlegg skal nå opp på såkalt organisk søk (altså den type søk en ikke betaler for i Google, med andre ord SEO) og da er det følgende som logaritmene i Google ser på som viktig:

  • At du ikke blokkerer for at søkemotorene kan finne siden din (Google, Bing m.fl)
  • At siden er mobilvennlig
  • Siden din må ha en tittel
  • Tittel og domenenavn må være unikt
  • Tittel på innlegget må ikke være for langt
  • Siden din må kunne gi dybdesvar (dette er innhold)
  • Antallet linker på websiden din
  • Det må være «meta descriptions» / metabeskrivelser
  • Bilder må ha «alt tekst»
  • Siden må ha en H1 tag

Dette henger tett sammen med møtebooking og andre kampanjer vi i Venezu kjører for dette kan understøtte selv aktiviteten vi gjør for deg som kunde.

Noen av punktene over sier seg selv: ikke blokker for søkemotoren, ha en mobilvennlig side, og at siden din må ha en tittel. Sistnevnte må ikke blandes med H1 tag – det betyr rett og slett at du må ha en overskrift med størrelse «Header 1» når du legger ut bloggen.

Dersom du repeterer domenenavnet i tittelen så stoler ikke søkemotoren på at innholdet er til å stole på så derfor må tittel og domenenavn være unikt. Tittel på innholdet ditt skal ikke være over 70 bokstaver, det liker heller ikke algoritmene til søkemotorene.

Når jeg skriver dette avsnittet er jeg kommet over 300 ord: det er minimum av hva søkemotorene ønsker å se og høyner sjansen for at du oppnår god SEO-score. Logikken er at er det over 300 ord så er innholdet seriøst og gir deg dybdesvar på det du søker. De vil heller ikke at det skal være for mange linker på en webside. Er det for mange vil søkemotorene se på sidene dine som spam og useriøst! Her inkluderer de også menyen og antallet klikk der for å navigere i siden din. Her er også tallet 300: det er maksantallet linker de ønsker å se.

Meta descriptions / metabeskrivelse er enda en ting en skal være oppmerksom på: det er rett og slett bekrivelse av innholdet på bloggen din som søkemotorene fanger opp. En beskrivelse av hva blogginnlegget handler om og det bør være under 155 ord – blir det lengre enn det så kan søkemotorene nedprioritere ditt innlegg.

Et blogginnlegg har gjerne også et bilde / jpg. lagt til for å illustrere og da er det viktig at en har en «alt tekst». Det er en «alternativ tekst» som hjelper søkemotorene og brukere til å forstå hva bildet handler om.

For å oppsummere så skriver du blogg for å tiltrekke deg leser, dele din ekspertise og gi dem et verdifullt innhold som de kanskje ikke får andre steder. Men for å tiltrekke deg disse leserne ønsker du å komme så høyt som mulig på Googlesøk og disse tipsene vil hjelpe deg med å oppnå dette.Jeg har også gjentatt ord som jeg ønsker at Google skal fange opp: nettopp Google og SEO - da vil Google oppfatte dette som et relevant innlegg og algoritmene deres vil rangere dette som en bra artikkel for deg å lese. Alt henger sammen med alt og det er dette vi i Venezu kan hjelpe deg med når du skal i gang med din digitale markedsføring.

Meld det på vårt nyhetsbrev her