SelgerbloggenRikitg-06

Nyheter

Endring gjør vondt - men det er verdt det!

 

Hvordan øke salget - alt henger sammen med alt!

Regnskapsåret 2019 hadde Venezu sin høyeste omsetning noen gang, men bunnlinjen hadde vi ikke vært fornøyd med et par-tre år. Så kom Korona. Omsetningen stupte, rekrutterings- og bemanningsoppdrag stoppet opp, alle marketing- og ringeoppdrag ble terminert, folk ble permittert og mange av våre vikarer var så heldige at de fikk fast ansettelse hos våre kunder (da mistet vi enda mer omsetning). Hva gjorde vi?

I nesten alle bøker om organisasjonsteori står det på første side at det verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe når det er en situasjon som krever en beslutning. Men det var faktisk den første beslutningen vi tok:

  • Vi mente vi gjorde ting rett med tanke på salgsjobben på telefonen, vi bestemte oss derfor for å fortsette på samme måte og det gjorde vi nesten fra dag 1 i fjor.

Det at vi fikk en «pause» (dog høyst ufrivillig) gjorde at vi en gang for alle tok vår egen medisin. Vi var blitt partner av Hubspot (digital markedsføring) og Google og den kunnskapen og investeringen måtte vi utnytte:

  • Hubspot ble fintunet og optimalisert, alle funksjoner ble tatt i bruk og verktøyet ble en del av den daglige salgsstrategien vår. Det sentrale for å lykkes: godt innhold.
  • Google ble justert og enda mer sentralt i den daglige driften. Like viktig: Google er «ferskvare» og nesten hver dag er vi inne og gjør små justeringer. Og vi var villige til å bruke penger, mye penger.
  • Samtidig visste vi at vi måtte bli mer synlig på Linkedin men vi skulle ikke ha samme «kjedelige» historier som vi følte at det var blitt for mye av. Det skulle være en historie og en rød tråd i det vi foretok oss.

Som et logisk neste steg så vi på hvilke tjenester vi leverte og utbyttet av dem:

  • For mange av oppdragene våre var langtidsoppdrag med lav ROI og det var her vi hadde hatt salgsfokus. Vi skiftet derfor salgsfokus over på de oppdragene som betalte bedre men som samtidig krevde mer av oss som organisasjon. Vi tok et steg tilbake for slik å ta to steg frem.
  • Vi diversifiserte våre tjenester og ble mer tydelige. Alt for få visste at vi var storleverandør av «marketing for hire». Dette gjaldt både fulltidsutleie av våre ressurser og oppdrag som vi styrer fra vårt kontor. Bare på få måneder har vi leid ut / rekruttert fem personer på dette området, gjort en rekke digitale markedsoppdrag og kombinert dette med klassiske ringetjenester.

Vi begynte endringene allerede i 2019 men i mars 2020 måtte vi akselerere alt sammen. Når vi kom til høsten i fjor var omsetningen ned nesten 50 % per måned i forhold til året før. Når 2020 var omme var omsetningen ned totalt 33 % MEN overskuddet for hele fjoråret var økt med 33% (!) sammenlignet med 2019. Dette til tross for at vi hadde vært mer eller mindre stengt i månedsvis. Vi ser effekten av innsatsen og jobben vi la ned, og fremdeles gjør, fremdeles: vi tror at vi vil greie å komme likt med 2020-resultatet en gang i september!

Vi fortsatte salgsinnsatsen for vi mente at vi gjorde ting rett, vi fokuserte på den digitale markedsføringen, vi satset mer på oppdrag som gav høyere ROI, Venezu diversifiserte sine tjenester og bare på kort tid begynte vi å få igjen for det. Men den aller, aller viktigste faktoren var denne:

  • Vi hadde «flaks»

Jeg hadde etterlyst «flaks» over lengre tid i våre salgsmøter for den var fraværende. Men det er som jeg alltid har sagt: det er merkelig hvor mye flaks dyktige selgere har. Udyktige selgere har alltid «uflaks». Det var rett og slett de justeringene vi gjorde som fikk oss tilbake på sporet igjen. I mars i fjor så sa jeg en ting til meg selv: «Om ikke et selskap som er spesialister på salg OG som kan digital markedsføring skal komme styrket ut av nedgangstider, hvem skal da greie det?»

Vi tror at vår egen historie, det at vi måtte gå i oss selv, at endringer måtte gjøres og at vi i Venezu var villige til å gjøre det som krevdes var det sentrale for å lykkes og komme ut av en negativ spiral. Ironisk nok er det den kunnskapen vi tar med til deg som kunde og som vil hjelpe deg også å lykkes i dagens salgslandskap. Snakk derfor med oss om klassiske markedskampanjer, marketing for hire, dine digitale kampanjer – eller for å være ærlig: alt det forannevnte. Alt henger sammen med alt og vi i Venezu er derfor den rette partner for deg til å hjelpe deg og din bedrift til å oppnå sine salgsmål!

 

 

Meld det på vårt nyhetsbrev her